Dziś opowiem o tym jak budować relacje w czasie sesji biznesowej. Wpis dedykuję zarówno przyszłym fotografom, którzy zamierzają rozpocząć swoją profesjonalną przygodę z fotografią, jak i klientom poszukujących informacji o stylu współpracy ze mną. Poniżej kilka zdań na temat tego jak buduję relację w trakcie sesji oraz dlaczego jest to tak ważne by osiągną najlepszy efekt zdjęć.
3 rzeczy o których powinien pamiętać fotograf
Biznesowa sesja zdjęciowa niesie ze sobą sporo trudności i wymaga odpowiedniego przygotowania. Postaram Ci się wyjaśnić z czym możesz się spotkać realizując sesję biznesową lub wizerunkową i jak ważne są relacje z klientem.
1. Pierwsze trudności wynikają z faktu, że osoby fotografowane w 90% nie mają obycia z obiektywem i nie czują się przed nim swobodnie, obawiają się swoich kompleksów lub mają nie najlepsze doświadczenia z poprzednich sesji na których fotograf nie sprostał ich oczekiwaniom.
2. Kolejnym ważnym punktem jest ustalenie jakie jest przeznaczenie zdjeć, o które prosi klient. Bardzo często nie jest to sprawa oczywista, klienci nie wiedzą jakiego rodzaju zdjęcia są im potrzebne, więc mocno liczą na wsparcie fotografa w tej kwestii. W tym momencie rolą fotografa jest zaproponowanie najlepszego rozwiązania i wyjaśnienie dlaczego jest ono najodpowiedniejsze.
3. Lokalizacja – jest to kolejny etap przygotowania sesji zdjęciowej, trudność wynika z tego, że często jadąc na sesje w siedzibie klienta w celu wykonania zdjęć wizerunkowych w przestrzeni, nie wiesz jakie wnętrza zastaniesz. Jaki panuje tam klimat i jakie jest światło.
Wyżej opisane elementy realizacji sesji zdjęciowej są jej nieodłączną częścią. Szalenie ważnym elementem współpracy są relacje, o które jako fotograf powinieneś zadbać. Żeby profesjonalnie zrealizować zlecenie Twoim zadaniem zdobyć jego zaufanie i przekonać, że jest w najlepszych rękach. Innymi słowy osoba fotografowana musi poczuć się swobodnie i pewnie w czasie sesji.
Moc internetu
Budowanie relacji zaczyna się już na Twojej stronie www oraz social mediach. Treści, które tam publikujesz świadczą o Twoim podejściu, wiedzy, doświadczeniu i profesjonalizmie. Jest tam też miejsce na pokazanie jakim jesteś człowiekiem. Klient odwiedzając stronę czy social media oceni, czy wzbudzasz jego zaufanie, i jaką masz osobowość na tej podstawie podejmie dezycję czy chce współpracować z Tobą lub czy powierzy Ci wykonanie zdjęć 30 osobowego zespołu w jego firmie.
Rozmowa telefoniczna
Rozmowa telefoniczna – to kolejny krok do zmniejszenia dystansu i przekonania klienta, że wybierając Ciebie bardzo dobrze trafił. Jest to czas na ustalenie oczekiwań, zaproponowanie najlepszych rozwiązań, doradzanie poprzez podzielenie się doświadczeniem. Jeśli wcześniej pojawiło się zapytanie mailowe to rozmowa pozawala dopytać o brakujące informacje. Rozmowa telefoniczna powinna być konkretna i pozwalająca ustalić wszystkie niezbędne szczegóły potrzebne do przygotowania oferty.
Bądź sobą
Sama sesja czyli spotkanie face to face to już połowa sukcesu. Teraz masz czas na poznanie klienta, ocenę jego samopoczucia i obaw. Szczera rozmowa i dawka dobrego humoru jest tutaj bardzo ważna. Jak najszybsze skrócenie dystansu napewno Ci pomoże rozładować pojawiające się napięcie. Teraz możesz dopytać o garderobę, jaką klient ma ze sobą, jego podejście do pozowania i doświadczenia przed obiektywem. Możesz przytoczyć jakąś anegdotę pokazującą jak radzisz sobie we współpracy lub odwołać się do rekomendacji. Pamiętaj! Musisz być sobą i musisz być autentyczny. Jeśli będziesz silić się na kogoś kim nie jesteś niepewnie prowadząc rozmowę to tylko pogorszysz sytuację i w konsekwencji będzie Ci cieżko wykonać świetne zdjęcia. Kolejnym etapem i szalenie ważnym punktem jest rozmowa klienta/klientki z wizażystką. Tutaj jest miejsce na ustalenie jaki make up będzie najodpowiedniejszy, czy klient/klientka jest uczulona na jakieś kosmetyki, jaką kolorystykę preferuje.
Sam przebieg sesji i prowadzenie osoby przed obiektywem powinno bazować na doświadczeniu fotografa. Każda osoba jest inna dlatego nasze podejście jako fotografa też musi być indywidualne. Szczere uwagi, wyczucie i kontrola wykonywanych zdjęć również przez osobę pozującą, na pewno usprawni jej przebieg i pozytywnie wpłynie na efekt końcowy. Inny przebieg sesji miał miejsce u Pani Jolanty, Izy czy Dominiki, a jeszcze inny Piotra z PIE.
Jak widzisz budowanie relacji powinno rozpocząć się dużo wcześniej niż na samej sesji. W przypadku zdjęć biznesowych to relacje i atmosfera w trakcie zdjęć jest gwarancją sukcesu.